مُجمَلات

هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَایَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُوالْأَلْبَابِ

مُجمَلات

هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَایَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُوالْأَلْبَابِ

سواد در قرن 21

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۶ ب.ظ

شاید تاکنون تصوّر می‌کردیم داشتن سواد یعنی یادگیری خواندن و نوشتن، اما با پیشرفت برق آسای تکنولوژی به خصوص در دهه‌های اخیر نیاز است که تجدیدنظری در نوع سوادمان داشته باشیم. سوادی که از آن یاد می‌شود در واقع بهترین واکنش ما را به اتفاقات روزمره و مواجه با شرایط مختلف نشان می‌دهد.

یونسکو برای قرن 21 انواع سواد را در شش دسته سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، سواد تربیتی و سواد رایانه‌ای تقسیم‌بندی کرده است.


١- سواد عاطفی

توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همکاران، مشتریان، رقبا و دوستان، به نحوی شایسته.

٢- سواد ارتباطی 

توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه، شامل آداب معاشرت و روابط اجتماعی بهینه.

٣- سواد مالی

توانایی مدیریت اقتصادی درآمد، یعنی دانش گردش نقدینگی، سرمایه گذاری، و مدیریت هزینه.

٤- سواد رسانه‌ای 

این که بدانیم کدام خبر رسانه‌ها معتبر و کدام نامعتبر است. یعنی توانایی تشخیص راستی و درستی اخبار و دیگر پیام‌های رسانه‌ای

٥- سواد آموزش و پرورش

توانایی تربیت فرزندان شایسته و نیز برنامه‌ریزی برای آموزش و پرورش کارکنان بایسته

٦- سواد رایانه‌ای 

توانایی استفاده از مهارت‌های هفت‌گانه رایانه یا ICDL، شامل مفاهیم پایه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از رایانه، مدیریت فایل‌ها، واژه پردازی و ...

در قرن بیست‌ و یکم، داشتن سواد خواندن و نوشتن یا حتى اخذ مدرک دانشگاهی، دال بر باسواد بودن شخص نیست. 

۹۶/۰۵/۰۵