مُجمَلات

هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَایَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُوالْأَلْبَابِ

مُجمَلات

هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَایَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُوالْأَلْبَابِ

هشت هزار امام‌زاده در ایران (؟)

شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۰۹:۴۹ ب.ظ

مدفن بیش از هشت هزار امام‌زاده در ایران ثبت شده است.

هجرت امام‌زادگان علیهم‌السلام از عربستان و عراق به ایران پس از واقعه عاشورا و با فشار‌های حُکام بنی‌امیه و بنی‌عباس آغاز شد و تا چند قرن ادامه داشت. ایرانیان بخصوص پس از هجرت امام رضا علیه‌السلام از مدینه به طوس، همواره داعی و پناهگاهی امن برای امام‌زادگان و محبّان اهل بیت علیهم‌السلام بودند و از آنها در مقابل عوامل حاکمان دفاع می‌کردند. امام‌زادگان هم برای در امان ماندن از تعقیب عمّال بنی‌امیه و بنی‌عباس، معمولاً به طور مخفی و از راه‌های فرعی راهی ایران می‌شدند. 

یکی از برکات حضور امام‌زادگان در کشور ما این است که سبب رونق روستا یا شهر مدفن خود شده‌اند. در برخی مناطق اصلاً آبادی وجود نداشت و پیکر امام‌زاده در بیابان یا در کوهی به خاک سپرده می‌شد و مردم برای احترام به امام‌زاده و تبرّک جستن از ایشان به مرور گرد بقعه و مرقد امام‌زاده ساکن می‌شدند و اینگونه برخی آبادی‌ها و شهرها بوجود ‌آمد.

همچنین نمادهای هنر معماری ایرانی اسلامی مثل گچبری، کاشیکاری، معرّق، خوشنویسی، نقوش اسلیمی، آیینه‌کاری و... در بقاع امام‌زادگان، امروزه موجب جذب بسیاری از گردشگران خارجی هم است.

بقاع امام‌زادگان محل پیوند میان تاریخ، فرهنگ و معنویت مردم محسوب می‌شوند و نقش بی‌بدیلی در بازتعریف هویّت ایرانی و اسلامی دارند.

 

۰۴/۰۲/۱۴