مُجمَلات

هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَایَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُوالْأَلْبَابِ

مُجمَلات

هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَایَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُوالْأَلْبَابِ

مُجمَلات

مُجمَلات مجالی است برای طرح مُجمَل و بایگانی مطالب مورد علاقه‌ام.

نوروز ...

چهارشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۱ ب.ظ

نوروز یعنی روز نو، روز تازه! در فرهنگ ایرانی، نوروز به نخستین روز سال و اولین روز بهار اشاره دارد. روزی که طبیعت پوست می‌اندازد، تولد دوباره‌اش را جشن می‌گیرد و ما تجلی بهشت بر زمین را به نظاره می‌نشینیم. با نگرشی درست نسبت به نوروز می‌توانیم در تقویم زندگی‌مان هر روز را به نوروز تبدیل کنیم.

ای خواجه چه جویی ز شب قدر نشانی        هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی

هر روز می‌تواند نوروز باشد اگر با نگاهی تازه، چشمانی شسته و گرد و غبار گرفته به هستی بنگریم. زیرا هستی برای شما همان چیزی است که شما هستید!!

اگر می‌خواهید هر روز زندگی‌تان نوروز باشد توصیه می‌شود راهکارهایی را به کار ببندید.

راهکارهای موثر برای تبدیل هر روز به نوروز :

 

۱.به قانون رشد مستمر متعهد باش

خودت را متعهد کن امروزت با دیروز متفاوت باشد و این تفاوت را هرچند اندک با فراگیری نکته‌ای تازه، انجام کاری جدید و برداشتن قدمی نوآورانه به وجود آور. هر روز می‌تواند نوروز باشد اگر امروزت بهتر از دیروز باشد. نوروز یعنی یک روز را ۳۶۵ بار تکرار نکنیم!

 

۲. افکار موثر و تازه را بیازما 

جهان از فکر خلق بیش است          ولی هر کس اسیر فکر خویش است

انسان عامل و علت شناخت جهان است. ما جهان مادی را با حواس پنجگانه و دنیای معنا را با نگرش‌ها و اندیشه‌های خود ادراک و تحلیل می‌کنیم. اگر اندیشه‌های کهنه ناکارآمد و نگرش‌های منسوخ گذشته را کنار بگذاریم، دنیا برای ما بدیع و تازه و سرشار از امکانات و فرصت‌های بکر خواهد شد.

نوروز روزی است که از قفس تنگ افکار محدود کننده گذشته خارج می‌شویم و با اندیشه‌های مثبت اما واقع گرایانه در آسمان زندگی به پرواز درمی‌آییم.

 

۳. بخشش و فراموش کن 

دلخوری، کینه و رنجیدگی مزمن یعنی زندگی در گذشته. زندگی در دیروزهایی که مدت‌هاست به پایان رسیده است. دیگران را ببخش و تلخی‌های گذشته را به فراموشی بسپار. دلت را خالی کن. نوروز یعنی خانه تکانی دل. نوروز یعنی دل بی‌کینه داشتن. زمانی که تصمیم می‌گیری نگاه گذشته محورت را کنار بگذاری و به آینده طلایی بنگری که انتظارت را می‌کشد، نوروز را به زندگی‌ات فرا خوانده‌ای.

 

۴. خطا ها را متوقف کن 

چه خوب است گاهی از خودمان بپرسم "آیا از وضعیت زندگی‌ام راضی هستم؟ چه مشکلات و بن‌بست‌هایی در زندگی‌ام وجود دارد؟ برای برون رفت از شرایط نامطلوب موجود از چه راهبردهایی اکنون استفاده کرده‌ام؟ آیا این راهکارها موثر بوده‌اند؟ در صورت ناکارآمد بودن اقداماتم چه راه حل‌ها و طرح‌های نوینی وجود دارد که می‌توانم از آنها بهره ببرم؟"

بازنگری و باز اندیشی کلید توقف رویکردهای اشتباه و حل خلاقانه مسائل زندگی است. نوروز یعنی دستت را در سوراخی که یک بار از آن گزیده شده‌ای، فرو نکنی!

نوروز روزی است که خطاها و روش‌های نادرست دیروزت را تکرار نکنی. نوروز یعنی نشان دادن تابلوی ایست به تمامی خطاهای در حال انجام!

 

۵. رفتارهای خودشکن را کنار بگذار 

عادت‌های فردی یکی از نیروهای تاثیرگذار بر رفتار انسانی است. رفتارهای مخرب و ناسازگارانه یا همان عادت‌های ناپسند ما، یکی از عوامل مهم فرسایش زندگی و فرو رفتن در قهقرای پوسیدگی و کهنگی است. نوروز روز رهایی انسان از بند الگوهای ناسالم رفتاری است.

 

۶. همیشه برای دلسرد شدن زود است 

گاهی انسان در مسیر زندگی دچار سکون و یخ زدگی می‌شود و کوران ناامیدی متوقفش می‌کند. احساس درماندگی نشان می‌دهد که فرد به این نتیجه تلخ رسیده که تلاش‌هایش بی‌نتیجه مانده است و اقداماتش تاثیری بر شرایط ندارد.

انسان‌های خوش‌بین بن‌بست‌ها و موانع را موقتی می‌دانند و افراد بدبین مشکلات را همیشگی تصور می‌کنند.

هر بهاری به ما می‌آموزد که هیچ زمستانی جاودانه نیست. نگاه نوروزی یعنی نگاه امیدوار به آینده، نگاهی که در تنگناها به ما می‌گوید: 

گرچه شب تاریک است..            اندکی صبر سحر نزدیک است ..

نوروز یعنی آغازی دوباره، یعنی وقتی برای پنجمین بار افتادی برخیز و برای ششمین بار به راهت ادامه دهی ..

 

۷. از منطقه امن زندگی‌ات خارج شو 

هرچند کشتی در بندر از امنیت کافی برخوردار است، اما کشتی‌ها برای این ساخته نشده‌اند! همیشه دو انتخاب وجود دارد:

بندر و دریا. بندر نماد منطقه آرامش، ثبات و امنیت است و دریا سمبل کشمکش، تحول هیجان ماجراجویی و تازگی. مزیت انتخاب‌های ساده و سکونت در مناطق بی‌خطر آرامش ظاهری و مواجه شدن با تغییر و چالش است. اما به نظر می‌رسد با این انتخاب‌ها فرصت‌های رشد و شکوفایی هم از ما گرفته می‌شود. اتفاق‌های بی‌مانند نتایج و دستاوردهای قابل ملاحظه و دلخواه از طریق تن دادن به خطر و استقبال از تجربه‌های تازه به دست می‌آید.

نوروز را بی‌جهت در تقویم‌ها و سالنامه‌ها جستجو نکن! منتظر بهار نباش، بهاری شو ... 

روزی که انسان بهتری از دیروزت باشی، نوروز تو از راه رسیده است.

روزی که بالنده‌تر از گذشته باشی، روز نو است.

با کمک نیروی خلاقه درونی‌ات هر روز را به روزی تازه در زندگی‌ات تبدیل کن.

روزی که عادت‌های ناپسندت را کنار گذاشتی، روزی که الگوهای سالم رفتاری را در پیش گرفتی و... نوروز است. 

نوروز یعنی تغییر ... تغییری که از درون آغاز می‌شود ...

منبع : مجله راز

۹۷/۰۴/۰۶